Hoe Mollema de mooiste zege in zijn carrière neerzette

Hoe Mollema de mooiste zege in zijn carrière neerzette

17 juli 2017 – De Tour de France is niet alleen de favoriete koers van bijna alle wielerliefhebbers, maar ook absoluut van Bauke Mollema. De 30-jarige Groninger ging vaak voor het klassement in La Grande Boucle, maar bleef maximaal steken in de subtop. Dit jaar ging hij, in de schaduw van Alberto Contador, voor een dagsucces in de Tour. Deze pakte hij zondag in Le Puy-en-Velay, waar hij met een weergaloze solo de Nederlandse wielerheld werd. Een reconstructie.

Nooit was het echt vlak in de 189,5 kilometer lange etappe van Laissac-Sévérac l'Église naar Le Puy-en-Velay. Het ging continu op en neer en dat maakte de rit bij uitstek geschikt voor de avonturiers in het peloton. Het werd een intense en spannende tocht, waarin de sterkste aanvaller zou zegevieren. Het was 'survival of the fittest'. Mollema sloeg op het juiste moment toe en zorgde met een indrukwekkend nummer voor de mooiste overwinning in zijn loopbaan. Zijn negende dagsucces in totaal, zijn eerste triomf in de Tour. Daarin stond de renner van Trek-Segafredo vorig jaar drie dagen voor het einde nog op plek twee, maar duikelde hij in de laatste dagen naar de elfde plaats. Dit jaar pakt hij het anders aan en dat werpt dus zijn vruchten af.



Erbij zitten

De etappe begon meteen onrustig. Vrijwel alle ploegen wilden een renner mee hebben in de ontsnapping, maar dat lukte veel teams niet. Nadat de eerste vluchters al vertrokken waren, gooiden veel andere formaties namelijk de deur dicht. Trek-Segafredo miste eerst de slag en baalde daar als een stekker van. De Zwitserse ploeg had snode plannen met Mollema en verzette daarom veel werk om de Groninger alsnog voor het peloton te krijgen. Dankzij de inspanningen van Michael Gogl, Koen de Kort en John Degenkolb werd Mollema naar voren gebracht en kon de uiteindelijke winnaar demarreren.

"Aan het begin van de etappe misten veel renners de slag", zegt Mollema na afloop. "Een groepje van tien renners sprong weg en veel ploegen wilden de weg daarna blokkeren. Daarom kwamen we er niet langs en kwamen de tien koplopers een halve minuut voor ons te rijden. Uiteindelijk konden Gogl en De Kort erlangs komen. Ze zijn tot het uiterste gegaan om aan kop te komen en hebben het geweldig gedaan. Dankzij hen kon ik uiteindelijk winnnen. Ze hielden het tempo hoog in het peloton tot de eerste klim en daarna kwam ik naar voren toe", aldus onze landgennoot, die diep moest gaan om bij de andere kopgroep te komen. "Op de klim heb ik vooral aan kop gereden in de groep met 25 man. Gelukkig konden we het gat dichten. Ik moest daarna wel even herstellen."


Timing

De vluchtgroepen smolten dus samen en reden zich vervolgens, vooral door de drive van Barguil, naar een voorsprong van negen minuten. Duidelijk was dat de kopgroep de dagwinnaar zou herbergen, de vraag was alleen wie er voor de aanval durfde te gaan. Kanshebbers genoeg, met onder meer Barguil, Primoz Roglic, Diego Ulissi, Damiano Caruso, Lilian Calmejane, Tiejs Benoot, Thomas De Gendt en Tony Gallopin in de kopgroep.

Tony Martin probeerde het als eerste. De Duitser zette zijn motor aan en pakte een marge van anderhalve minuut, maar op de klim van de eerste categorie draaide Der Panzerwagen niet hard genoeg meer. Mollema wist vervolgens, na de Col de Peyra Taillade van de eerste categorie, dat het juiste moment aangebroken was. Net als Martin waagde de Nederlander het erop in de afdaling, ongeveer 27 kilometer voor de meet.


Harken en rammen

Mollema sloeg een gaatje en joeg vervolgens vol door. "Ik zag dat Martin het ook op deze manier deed en wist dat ik vol door kon gaan als ik solo zou rijden. Toen ik achterom keek, zag ik dat er een gaatje ontstond. Toen ging ik all-in. Mijn ploegleider (Alain Gallopin, red.) motiveerde me goed, door steeds de afstanden door te geven", vertelt Mollema. Zijn voorsprong bungelde steevast rond de vijftien en dertig seconden, maar werd op een gegeven moment ook slechts elf tellen. Dat motiveerde Mollema echter alleen maar. Met zijn typerende stijl, harkend van links naar rechts, ramde hij vol door met zijn snelle wielerpak aan en met hoge velgen op zijn fiets.

Mollema wist dat hij uitstekende benen had, maar verraste zichzelf toch wel. In de laatste kilometers was het razend spannend, maar in de slotkilometer wist de nuchtere Groninger dat het niet meer mis kon gaan. Hij keek voor de zekerheid nog een paar keer extra achterom, maar kwam met zijn handen omhoog over de finish heen. "De laatste kilometers waren echt zwaar. Ik wist dat ik het op deze manier moest doen, omdat ik niet zo explosief ben en ik de sprint daarom niet naar mijn hand zou hebben gezet. Ik was continu aan het pushen en aan het sleuren, maar op een gegeven moment liep het gat wel terug tot elf seconden. Op dat moment gaf ik er nog een slinger aan. Ik mocht het toen niet verliezen."


Genieten

"Met nog twee kilometer te gaan gaf ik alles wat ik in me had. Ik had de dag ervoor al de laatste zes kilometer gezien op Google Maps, dus kende ik de hoeken al een beetje. Ik heb mezelf niet opgeblazen, waardoor ik het tot de finishlijn volhield. In de slotkilometer wist ik dat ik nog tien tot vijftien tellen had, waardoor ik wist dat ik ging winnen. De laatste honderden meters waren zo mooi... ik kon er echt van genieten. Ik zal dit nooit vegeten", jubelt Mollema. "Ik heb volgens mij nog nooit zo lang alleen aan kop gereden. Het was close, maar ik heb het gehaald. Dit betekent heel voor voor het team, maar ook voor mij. Ik heb nog nooit op het podium gestaan in de Tour de France, waardoor dit zeer speciaal is. Ik was er al een aantal keren dichtbij en nu was het eidenlijk mijn dag. Genieten!"

Mollema heeft niet alleen wielerminnend Nederland gek gemaakt, maar ook zijn gezinnetje bij hem thuis. "Hier heb ik de laatste jaren zo ontzettend hard voor gewerkt. De Tour de France is altijd de belangrijkste koers voor mij geweest, dit was echt mijn droom."

gerelateerd

Reacties

Meer nieuws

  1. donderdag 12 oktober 2017

  2. woensdag 11 oktober 2017

  3. dinsdag 10 oktober 2017

  4. maandag 9 oktober 2017

  5. zondag 8 oktober 2017

  6. zaterdag 7 oktober 2017